Fair trade kleding | Eerlijk produceren, een ingewikkeld verhaal

Waarom is eerlijke kleding maken eigenlijk zo lastig? 

De kledingindustrie zit ingewikkeld in elkaar. Door hoge lonen in de westerse wereld is het aantrekkelijk om de productie uit te besteden aan fabrieken in lage lonen landen

Ver weg dus, en precies daar begint het probleem. Want aan de andere kant van de oceaan is daadwerkelijk álles anders. Hoe mensen met elkaar omgaan, werken, hun bedrijven inrichten en communiceren. Het gevolg? Miscommunicatie, ruis op de lijn en als je pech hebt een product waarbij je jezelf totaal iets anders voorgesteld had. Hoofdpijn dus!

Ingewikkelde kledingproductie keten

Tegelijkertijd zijn er altijd wel mensen en bedrijven te vinden die wél jouw taal spreken, jouw manier van ondernemen begrijpen en dus de perfecte schakel kunnen zijn tussen jouw bedrijf en de producenten. En zo is er een wir war van tussenhandelaren en contactpersonen ontstaan die jou kunnen helpen om wél het gewenste resultaat te halen. Grote merken plaatsen orders bij tientallen en soms wel honderden fabrieken. Je kunt je vast wel voorstellen hoe ongelooflijk veel tijd het kost om al deze orders zelf aan te sturen. Dus maken zij dankbaar gebruik van tussenhandelaren die orders wegzetten via hun eigen netwerk. Vanuit efficiëntie bekeken is dit ook logisch. Maar hier komen we meteen bij de kern van het probleem. Het zicht op de productieketen is hiermee volledig zoek geraakt. Vraag je je af waar en wanneer jouw broek of top gemaakt is? Grote kans dat het kledingmerk dat zelf niet eens precies weet. En dan komt het ook nog voor dat fabrikanten zelf onderhands orders wegzetten bij hun buurman, omdat ze zelf vol zitten. Kortom, de productieketen is verre van transparant.

Kan het ook anders?

Jazeker, het kan absoluut anders. Als je maar genoeg tijd en effort stopt in het transparant maken van de productieketen, dan komt de onderste steen heus wel boven. Maar als je producten tegen bodemprijzen op de markt gooit, heb je daar natuurlijk helemaal geen tijd voor, want tijd is geld.Daarom: focus op impact

En daarom ben ik er van overtuigd dat eerlijk produceren begint bij de identiteit van een kledingmerk. Wil je impact maken of ga je voor maximale winst en groei? In dat laatste geval zal eerlijk produceren altijd een blok aan het been zijn. Regie voeren op je productieketen kost geld. Als je puur financieel gedreven bent, is alles wat je op dit vlak moet doen ballast. Vind je impact maken belangrijk? Dan zorgt een open en eerlijke productieketen juist voor extra waarde. Kortom, het kan écht anders, maar alleen als je je hele bedrijf hier op inricht.

Met Common & Sense wil ik bouwen aan een bedrijf dat winst niet alleen uitdrukt in getallen maar ook in impact. Ik wil dolgraag laten zien dat het ideaal om iets positiefs bij te dragen in het leven van mensen in de kledingindustrie hand in hand gaat met het bouwen aan een financieel gezond bedrijf. Dat daar een lange adem voor nodig is besef ik me maar al te goed, maar hé, de eerste stap is genomen!:)

By the way, in deze blog lees je meer over onze concrete aanpak om fair trade kleding te produceren.

 

Store